Our Wedding Path

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, April 13, 2011

Ikan Pasar Malam

Last Monday, singgah di pasar malam jln ipoh dgn hubby
Pusing2..nothing much since xde sgt makanan halal & yg boleh dibeli pun buah, sayur & ikan je la kot
so b4 going home, gi semula ke tmpt ikan..hmm bli ikan kerisi (2eko spinggan) & udang..nampak segar..hmm then lets go home & masak2..
**xsure la kerisi ke merah kecil ke..tp itulah dia dalam gambo bawah nun..hee

parking jauh jg tp no hal..sbb byk menda leh tgk..huuu cuma xleh la dimakan..
smpai je umah letak semua dalam sinki..lepak kejap tgk berita dgn hubby..kemas2 sket then terus ke dapo utk memasak..
plan nak masak ikan kerisi tu malam tu..baru je selak2 plastik..tiba2 tpndang mata ikan tu mcm pandang aku semacam..huu seram gak..huu pastu tbe2 insang lak tbuka kejap2..pastu eko pun getik sket2..hoh?? dia hidup??!!

pastu jerit2 panggil apiz..
ayen :: ikan ni hidup la ayg..
apiz  :: mana? mana? (dgn muka kecohnya) xde pun..
ayenz :: jap ar (pgg2 plastik..)
ikan gerak2 lg..
ktorg :: warghh dia hdopppp!!

then cepat2 amek periuk nasi, isi air..masukkan dua2 dlm tu..tp yg sekor tu konpem mmg tak bernyawa da..yg sekor tu makin lama makin aktif..huuuuu bila mcm nk lompat kuar sbb periuk nasi bukan besar & tgi..cepat2 amek tupperware besar, isi air byk2 cepat2 smbil tudung periuk nasi td tupperware bsr tu sbnrnya tmpt @ bakul tokma bg utk bekalkan ktorg mcm2 mknn utk dibawak balik dr tganu..huu miz u so much tokma..

apiz   :: b, jgn wat mcmni..buangkan je air tu..
ayenz :: xmo, b xsmpai hati..
apiz  :: klu gitu, b da xleh makan dia..b da kesian kt dia..da jatuh haram..
ayenz  :: hmm ok..klu gtu, ayg lah wat..b mmg xsmpai hati..sori..nnt b masak la utk ayg..
apiz    ::aaaaa...ayg pun xsmpai hati jg sbnrnya...
ayenz  :: naaaa..dah jatuh haram pada ayg jg..
ktorg  :: mcmanalah ni?

mcm2 lah plan..klu bg kt org, nnt
ikan  ::ish aku diberinya kt org utk dimakan..kejam btol..
ktorg :: waaa..

ayg  :: napelah dia jual ikan masih hidup ni?? atas pinggan lak tu..
ayenz :: xpe lah yang..huu tp kan..kuat btol semangat ikan ni ek..btahan hidup dr sblum kita smpai situ, pastu smpai kita round2 tmpt lain..pastu singgah bli dia lg..jalan2 lg..pastu lepak2 lagi ..baru tnampak yg dia masih hdup
ayg  :: tu la baru namanya survivor..kuatnya tekad utk terus hidup..dia dah nk mati tu..tp biarlah dia hidup wat sementara waktu nih..sian juga..hmm
aku angguk2 je dgr cakap dia smbil tgk ikan

ikan tu pusing2 dlm bekas..mcm ok je..then aku bg la daun2 salad sket, nasi beberapa butir..
dia sembunyi bawah daun..huu aku pun pi lah tnya dd & adik beradik aku yg lain..klu dorg kene mcmtu..dorg wat apa...bg kt org ke tgu je dia mati sendiri...

dd   :: wah masih hidup (0.0)..em em..kyen tgu dia mati kot, buang air dia..xpun kyen bela dia..mungkin ditakdirkan rezeki utk kyen..wuwuwuwuwu..
aku :: klu dd, dd wat pe
dd  ::dd pun susah wat kputusan kot..klu kene kat sndiri wuu..rasanya akan serah kat keri jek huk2..
adehhhh dd nih..puk2.
dd :: keri kata biar je dia hidup, kof kof

hahaha..samalah dgn pilihan aku n apiz..ida lak comel je..smpai bgtau hukum xleh makanlah semualah..hehe..xpe..abg piz awak dah maklumkan siang2 da..

Iklan je dari cite gemilang..aku g tinjau2 dia..nampak dia mcm tdo smbil mulut gerak2..selain tu, dia ske tuka2 tmpt..tp nmpk ilek jek..wuu wuu wuu

oh ya..mlm tu, aku masak spageti udang je..sbb xsampai hati nk makan kawan dia masa dia nampak..heee oppss xsempat amek pic jg sbb da selesai baru teringat..soriii

..ESOK PAGINYA..

dah siap solat..nak g masak..
apiz  :: b da tgk ikan? 
ayenz  :: ha'ah..lupa lak..kita ada ikan...
apiz :: ......
ayenz  :: ....
apiz :: da tgk?
ayenz :: hmm..dia da xde..(terus hug apiz..huu mmg rasa sedih..)
apiz  :: kan da cakap semalam..dia xkan hidup lama..sbb dia dah lama atas pinggan kedai tu..

apiz g keringkan air bekas..lepas aku da ok sket..aku g dapo..siang buang perut..bajet nak bg kt kucing blok..
sekali tu tkejut tgk..bhg dalam perut dia dah hancur!! mcm ikan ni dipukul2...salu kita siang ikan nmpk lagi rupa bentuk usus dia..perut dia..tlo dia..speaking of telo..telo dia pun hancur!!!

ayenz  :: ayg..patutlah semalam dia bjuang gak utk hdup.. (sebak nak nanges dah)
apiz  :: nape b?
ayenz  :: sbb dia ada tlo.. ("~) n perut dia semua hancur..xde rupa perut ikan biasa
apiz  :: ...hmm ..dah lah..jgn sedey2..lain kali jgn g kedai tu lg..ok?
ayenz :: em.

aku goreng & letak elok2 dalam bekas..n letak dkt tepi rumput b4 turun keje..
hmm harapnya kucing yg makan tu kenyang..aminn

nak tgk ikannya?
tu la yg aku bg dia makan..nmpk x mata dia? dia pandang je aku masa aku dekat2 dgn dia..ikan..may u rest in peace..aminn
aku cte kt apiz yg kak marina (opismate) kata..ikan tu mati sbb aku letak dalam air yg x di nyahkan klorin..
ayenz :: ayg, klu gitu..b lah pmbunuh dia...
apiz :: x..dia mmg dah nak mati da..perut dia kan hancur..hmm
ayenz :: tp still rasa bsalah juga..napelah x letak air mineral je smlm..
apiz  :: xpe lah b..kita lupa hal tu..ayg rasa dia mati lebih tenang mcmtu..hmm
ayenz  :: .....

~the end~

**mmg aku banned la gerai ikan tu..hmm..pelik aku smpai hancur isi perut ikan tu..aku ni mmg ssh sket pasal bab2 org aniaya haiwan nih..aniaya org apa lg..sbb tu lah..aku xleh ada pets..dlu ada 3eko kura2 yg gmok..tp dah lepaskan..hmm nnt aku postkan gmbr klu aku jmp lah..


edited on 16mei2011..
cgu cakap..ni ikan talapia laaa..adehh
ni la ikan yg tokma masak & bekalkan utk aku n apiz dari tganu hari tu..
beza yg ni dgn yg tokma wat tu..yg tu besar lg..hohoho yummy
pilih yg hidup2 lak tu..beli di pasar tani, pastu balik tu tokma terus masakkan..wahhh..i love u tokma..
tokma & che'da2 ku sgt pandai masak..semuanya sedap..heeee i likeee..
apiz yg dah kenyang..berusaha juga nk makan lg sbb sedap2..huhu..
nenek2ku..i love uols..

4 notes:

dd dudu said...

alahai ikannn...

apa yg org kedai tu wat sampai perut die hancur ehhh

aYenZ JamiL (^0^)/ said...

sian kan..dah la comel..
klu dia pukul skalipun biarlah mati terus..ni..haaa..
cuba bayangkan kita dipukul utk mati then terbiar hdup beberapa jam..thn sakit lg semua..
ikan tu pun rasa sakit..cuma xleh nk jerit je..
yg lg sedih..sbb dia pregnant dgn tlo n masa siang dia tu..tlo dia hancur & mleleh keluar..mksudnya???
apiz cakap masa dia keringkan air ikan pg tu..dr insang dia kuar darah..mksudnya pndarahan dalam..dia cepat2 cuci sblum kyen nmpak..hmm ("~)

ja_on_seven said...

hehe.. kelakar bace kisah korang neh.. mesti bising satu rumah..hik hik

kepada ikan, semoga anda bahagia disane

aYenZ JamiL (^0^)/ said...

Ja :: ha'ah..wpun 2 org je..riuh sekampung..hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...